måndag, oktober 18

Jordnöts allergi.


Min grabbhalva han som är på bild i det förra inlägget är nötallergiker.
Han älskar maränger.
Och som den goda mormor jag är så har jag bakat lite maränger åt honom.
Ska ta och kvista förbi i veckan och ge honom dessa läckerheter.

På tal om jordnöts allergi, blir man trött eller.
Ta ett exempel:
Cocos, det är en, en produkt.
Då ska det bara vara cocos, eller?
Joooho, det finns en lag på detta.
Men man får läsa på allt, verkligen allt.
Ica´s cocos- finns spår av jordnöt??????
Men om man väljer Ica´s ekologiska då är det en, en produkt??????????
Och om man står i en affär och ska handla får man verkligen ha med förstoringsglas.
Blir sååååå trött.
Hur svårt kan det vara?

3 kommentarer:

Evas Pyssel sa...

Ja jag vet !! Har vänner som ALLTID läser innehållsförteckning. Måste vara jobbigt, men ack så viktigt !! Kram Eva

skapa och inreda sa...

Låter inte klokt att det ska vara på det sättet.
Kram Annika

Boman sa...

Ett jä**a skit är det. Min son är så pass allergisk så minsta spår av jordnöt betyder sjukan direkt. Suck! Det finns jordnötter överallt, deklarerade som mandel ibland(billigare och går att lura kunder med) eller inte nämnda alls.Eller folk som äter dem medan de åker buss/tåg eller flyg. Borde va förbjudet iaf på flyget där man inte kan gå av när man reagerar.
Att spår finns måste de ange, det betyder att det kan finnas lite jordnöt kvar i maskinen som cocosen är riven i, eller packad i. Finns risken så köper jag inte produkten.

Välkommen